يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

شناسنامه گیاهان

شیرین بیان

شناسنامه گیاهان - شیرین بیان

شیرین بیان: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

شیرین بیان نیوشا

نام تجاری گیاه:

Licorice

نام علمی گیاه:

Glycyrrhiza glabra L.

تاریخچه و گیاهشناسی:

شیرین بیان گیاهی چندساله، علفی، با ارتفاع یک متر و متعلق به خانواده باقلائیان است. بیش از 4000 سال است که در سراسر دنیا، از ریشه آن به عنوان دارو و طعم دهنده در صنایع مختلف استفاده می کنند. کاربردهای دارویی شیرین بیان در متونی مانند گیاهنامه آشوری (Assyrian Herbal) (2000 سال قبل از میلاد مسیح) و متون پزشکی پاپیروس اِبرس (Ebers Papyrus) (1600 سال قبل از میلاد مسیح) ثبت شده است.

شیرین بیان بومی نواحی مدیترانه ای، مناطق مرکزی تا جنوبی روسیه و آسیای صغیر تا ایران است. (1) در حال حاضر، گونه های مختلف آن را در مقیاس تجاری در اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، یونان، هند، ایران، عراق، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، سوریه، افغانستان، آذربایجان، چین و تا حدی هم در انگلستان و ایالات متحده پرورش می دهند. (2)

نام آن (Glycyrrhiza glabra) از واژه های یونانی glykys به معنی «شیرین» و rhiza به معنی «ریشه» گرفته شده، glabra نیز به پوسته های صاف آن اشاره دارد و از واژه لاتین glaber به معنای «بدون کرک یا صاف» گرفته شده است.

شیرین بیان نزدیک رودخانه یا نهر در خاک حاصلخیز، رسی یا ماسه ای، جایی که آب کافی برای رشد و نمو گیاه در دسترس است، می روید. (3)

این گیاه در آب و هوای نیمه گرمسیری و کاملاً آفتابی به خوبی رشد می کند و 2-3 سال پس از کاشت، در فصل پاییز برداشت می شود. (4) از 9 تا 17 برگچه و برگ های پرمانند به طول 7 تا 15 سانتی متر تشکیل شده و گل های آبی کمرنگ مایل به سفید تا بنفش ارغوانی، با طول 0.8 تا 1.2 سانتی متر دارد.

میوه های 2-3 سانتی متری آن غلاف هایی دوکی شکل دارند که هر یک حاوی چندین دانه با ریشه های استولن زا (نوعی ساقه گیاهی افقی خزنده) هستند. (3)

ریشه شیرین بیان زرد روشن، و پوسته روی ریشه مایل به قرمز تیره است. (2) ریزوم ها و ریشه ها مهم ترین بخش های دارویی شیرین بیان هستند.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) شیرین بیان

خواص شیرین بیان:

خواص شیرین بیان:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای شیرین بیان

از گونه های مختلف شیرین بیان، بیش از 400 ترکیب جداسازی شده است؛ تری‌ترپن ساپونین‌ها و فلاونوئیدها اجزاء اصلی آنها هستند که فعالیت بیولوژیکی گسترده ای دارند.

  • فلاونوئیدها: مانند فلاوانون ها، کالکون ها، ایزوفلاوان ها، ایزوفلاوِن ها، فلاون ها و ایزوفلاوون ها.
  • ساپونین ها: ریشه شیرین بیان حاوی تری‌ترپن ساپونین‌ها (گلیسیریزین، گلیسیریزیک اسید) است که اصلی‌ترین ترکیبات مشخصه شیرین بیان هستند. مزه شیرینِ شیرین بیان هم به دلیل وجود همین ترکیبات است.
  • ترکیبات فنولی: عمده‌ترین فنول ها عبارتند از لیکویریتین، ایزو لیکویریتین، لیکویریتین آپیوزید و فلاونوئیدهای جایگزین شده با ایزوپرنوئید، کرومن ها، کومارین ها و دی هیدرواستیلبن ها.
  • کومارین ها: چندین نوع کومارین در شیرین بیان شناسایی شده است، از جمله: لیکومارین، گلابروکومارون A و B، هرنیارین، آمبلیفرون و گلیسیرین.
  • اسانس روغنی و سایر ترکیبات: سایر متابولیت های ثانویه مانند اسیدهای چرب، فنول، گایاکول، آسپاراژین‌ها، گلوکز، ساکارز، نشاسته، پلی‌ساکاریدها و استرول ها (بتا-سیتواسترول، دی‌هیدرواستیگمااسترول) نیز مشاهده شده‌اند. ترکیبات اسانس روغنی شیرین بیان شامل آلفا-پینن، بتا-پینن، اُکتانول، گاما ترپینن، استراگول، ایزو فنچون، بتا-کاروفیلن، سیترونلیل استات، کاریوفیلن اکسید و گرانیل هگزانوات است. (2)

شیرین بیان خام و دمنوش آن حاوی پروتئین، چربی، رطوبت، خاکستر خام، فیبر، سیلیس، کربوهیدرات، مواد معدنی (کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، روی و مس)، اسیدهای آمینه (شامل سرین، آسپارتیک، گلایسین، گلوتامیک، ترئونین، والین، پرولین آلانین، ایزولوسین، تیروزین، لوسین، لیزین، فنیل آلانین، تیروزین و هیستیدین) هستند. (3)

enlightenedفارماکوپه های فعلی فرانسه، آلمان و بریتانیا بر کاربرد دارویی شیرین بیان توافق دارند. (2)

enlightenedریشه شیرین بیان حاوی گلیسیریزین است؛ ماده ای که 50 برابر شیرین تر از ساکارز است!

گلیسیریزین مزه‌ای شیرین به غذا می دهد، تعدیل کننده طعم شوری و تشدیدکننده عطر و طعم بوده و در برابر حرارت نیز پایدار است. (26)

enlightenedکمیسیون E آلمان استفاده از ریشه شیرین بیان را در بهبود سرفه، برونشیت و ورم معده تأیید کرده است. (27)

  • تعیین دوز واقعی شیرین بیان دشوار است چون به اشکال مختلف مثل انواع آب نبات، مکمل و نوشیدنی در دسترس است. (28)
  • به طور کلی، مصرف 1 تا 2 گرم پودر ریشه شیرین بیان سه مرتبه در روز ایمن است. (8)
  • ریشه شیرین بیان را نباید بیشتر از 6 هفته مصرف کرد. (27)

  • یک فنجان دمنوش، بعد از غذا. (27)
  • برای درمان زخم معده: 20 تا 30 دقیقه قبل از غذا. (4)

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

1- به طور کلی، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) استفاده از شیرین بیان و مشتقات آن در غذاها را ایمن می داند. (4)

2- شیرین بیان در مقادیر غذایی احتمالاً برای بسیاری از افراد ایمن است.

3- مصرف خوراکی شیرین بیانی که «گلیسیریزین» آن حذف شده یا «شیرین بیان گلیسیریزین زدایی‌ شده‌»، تا دوز 4.5 گرم در روز تا 4 ماه به عنوان دارو ایمن به نظر می رسد.

4- مصرف مقدار زیاد محصولات شیرین بیان که حاوی گلیسیریزین هستند، برای بیشتر از 4 هفته یا مصرف مقدار کم آنها به مدت طولانی تر ناایمن به نظر می رسد. (29)

5- مصرف طولانی مدت شیرین بیان در دوزهای بالا منجر به فشار خون بالا، هیپوکالمی، احتباس سدیم و آب، فعالیت رنین پلاسما پایین، سطوح سرکوب شده آلدوسترون سرم و اوره می شود. در افرادی با شرایط طبیعی، 0.7 تا 1.4 گرم گلیسیریزین (حدود 10 تا 14 گرم از گیاه خام) می تواند این عوارض جانبی را داشته باشد. (8)

6- خوردن 5 گرم شیرین بیان در روز (یا بیشتر) برای چند هفته می تواند منجر به عوارض جانبی شدیدی شود، از جمله: فشار خون بسیار بالا، سطح پتاسیم پایین، ضعف، رخوت و بی حالی، ضربان نامنظم قلب، حمله قلبی (29)، سردردهای رعدآسا (سردردهای شدید و ناگهانی) و یبوست. (28)

7- افرادی که بسیار نمک می خورند یا مبتلا به بیماری قلبی، کلیوی یا فشار خون بالا هستند، بیشتر به شیرین بیان حساسیت دارند. این افراد حتی با خوردن مقدار کمتری شیرین بیان نیز می توانند دچار مشکلات فوق شوند.

8- افرادی که دمنوش شیرین بیان می نوشند نیز ممکن است دچار فشار خون بالا و یا سایر عوارض جانبی شوند. (29)

بارداری و شیردهی

مصرف خوراکی شیرین بیان در دوران بارداری ناایمن است. به نظر می رسد مصرف زیاد شیرین بیان در دوران بارداری (حدود 250 گرم در هفته)، خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد و ممکن است باعث سقط جنین شود.

اطلاعات معتبر کافی درباره ایمن بودن مصرف شیرین بیان در دوران شیردهی وجود ندارد. محض احتیاط، از مصرف شیرین بیان در این دوران پرهیز کنید.

بیماری قلبی

شیرین بیان می تواند باعث شود که بدن آب را ذخیره کند. این امر می تواند باعث بدتر شدن نارسایی احتقانی قلب شود. همچنین، شیرین بیان خطر ضربان نامنظم قلب را افزایش می دهد.

پس، اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید، شیرین بیان مصرف نکنید.

شرایط حساس به هورمون مانند سرطان‌ سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروئیدهای رحم

شیرین بیان ممکن است شبیه استروژن عمل کند. پس، اگر شرایطی دارید که ممکن است با قرار گرفتن در معرض استروژن بدتر شود، شیرین بیان مصرف نکنید.

فشار خون بالا

شیرین بیان می تواند فشار خون را بالا ببرد. (29) دلیل آن احتمالاً اثر شیرین بیان بر سیستم آلدوسترون است. (2) اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، از مصرف زیاد آن خودداری کنید.

بیماری ماهیچه ای ناشی از مشکلات سیستم عصبی (هایپرتونیا یا سفتی عضلات)

شیرین بیان می تواند سطح پتاسیم خون را کاهش دهد. این شرایط می تواند هایپرتونیا را تشدید کند. پس، چنانچه مبتلا به هایپرتونیا هستید، شیرین بیان مصرف نکنید.

سطح پایین پتاسیم خون (هیپوکالمی)

شیرین بیان سطح پتاسیم خون را کاهش می دهد. اگر پتاسیم خون شما پایین است، شیرین بیان ممکن است آن را خیلی پایین تر بیاورد. پس، اگر مبتلا به هیپوکالمی هستید، شیرین بیان مصرف نکنید.

مشکلات کلیوی

مصرف بیش از حد شیرین بیان می تواند بیماری های کلیوی (29) مانند نارسایی شدید کلیه (27) را بدتر کند. در این شرایط، شیرین بیان مصرف نکنید.

مشکلات جنسی در مردان

شیرین بیان می تواند تمایل مرد به داشتن رابطه جنسی را کاهش دهد و همچنین، با کاهش سطح هورمون تستوسترون، اختلال نعوظ را بدتر کند.

جراحی

شیرین بیان ممکن است با کنترل فشار خون حین و بعد از جراحی تداخل ایجاد کند. پس، حداقل 2 هفته قبل از عمل جراحی، مصرف شیرین بیان را قطع کنید. (29)

بیماری کبدی

  • بهتر است افراد مبتلا به هپاتیت مزمن، سیروز کبدی و بیماری های کُلستاتیک کبد (بیماری های کبدی ناشی از اختلال ترشح صفرا) ریشه شیرین بیان مصرف نکنند. (27)
  • با این وجود، براساس برخی از مطالعات، شیرین بیان می تواند برای کبد مفید باشد. در دو کارآزمایی بالینی، فرآورده ای از گلیسیریزین، سطح آلانین ترانس آمیناز (ALT)، گاما گلوتامیل ترانسفراز (GGT) و آسپارتات ترانس آمیناز (AST) را به طور قابل توجهی کاهش داد. همچنین، این فرآورده در مهار التهاب کبد بسیار مؤثر و در بهبود هپاتیت مزمن و سیروز کبدی مفید بود. (3)
  • نتایج مطالعه دیگری بر رت های مبتلا به هپاتیت مزمن نیز نشان داد که عصاره شیرین بیان از طریق مکانیسم ضدالتهابی و آنتی اکسیدان ها، در برابر هپاتیت مزمن از کبد محافظت می کند. (30)

مشکلات روده‌ای

این باور وجود دارد که شیرین بیان ممکن است در برخی از افراد باعث اسهال یا تشدید سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شود. اگرچه، اطلاعات کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد، اما اگر از ناراحتی های روده رنج می برید، قبل از مصرف شیرین بیان با پزشک خود مشورت کنید. (28)

اختلالات خونریزی

گلیسیریزین، یک ترکیب ضدالتهاب، را به عنوان اولین بازدارنده‌ی گیاهیِ ترومبین می شناسند. (31) ترومبین یک آنزیم طبیعی است که فیبرینوژن را به فیبرین تبدیل می کند (یک مرحله‌ بنیادی در تشکیل لخته خون). (32)

در مطالعه ای، مشاهده شد که گلیسیریزین زمان لخته شدن ترومبین و فیبرینوژن را طولانی تر کرد و مدت زمان کلسیفیکاسیون مجدد پلاسما را افزایش داد. همچنین، تجمع پلاکت ناشی از ترومبین را مهار کرد. (31)

بنابراین، ممکن است شیرین بیان سرعت لخته شدن خون را کاهش و احتمال کبودی و خونریزی را در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی افزایش دهد.

واکنش های حساسیت زا

به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

 

  • مصرف بیش از حد شیرین بیان با حساسیت هایی مانند آسم و درماتیت های تماسی مرتبط است.
  • براساس شواهد داستان گونه (تجربیات شخصی)، افرادی که به نخودفرنگی یا حبوبات حساسیت دارند، ممکن است به شیرین بیان هم حساسیت داشته باشند. (28)

 

گریپ فروت و آبمیوه آن ممکن است با شیرین بیان تداخل پیدا کنند و منجر به عوارض جانبی ناخواسته شوند. (33)

احتمالاً با یک رژیم غذایی با پتاسیم بالا و سدیم پایین می توان از عوارض جانبی گلیسیریزین جلوگیری کرد. اگرچه هنوز هیچ کارآزمایی رسمی ای در این زمینه انجام نشده، اما بیمارانی که به طور معمول غذاهایی با پتاسیم بالا مصرف کرده و مصرف سدیم را محدود کرده اند، عوارض جانبی شبه آلدوسترون گلیسیریزین را نداشته اند؛ حتی آنهایی که مبتلا به فشار خون بالا و آنژین (درد قفسه سینه) بوده اند! (8)

تداخل دارویی

از وارفارین (کومادین) برای کاهش سرعت لخته شدن خون استفاده می کنند. بدن وارفارین (کومادین) را تجزیه می کند تا آن را دفع کند. شیرین بیان ممکن است سرعت تجزیه وارفارین (کومادین) را افزایش و اثربخشی آن را کاهش دهد. کاهش اثربخشی وارفارین (کومادین)، ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.

حتماً به طور مرتب وضعیت خون خود را چک کنید؛ شاید لازم باشد دوز وارفارین (کومادین) مصرفی خود را تغییر دهید.

به نظر می رسد شیرین بیان سطح هورمون را در بدن تغییر می دهد. پس، استفاده از شیرین بیان همراه با قرص های استروژن ممکن است اثر این قرص ها را کاهش دهد. برخی از قرص های استروژن عبارتند از: استروژن کونژوگه (پرمارین)، اتینیل استرادیول، استرادیول.

کبد برخی از داروها را تغییر داده و تجزیه می‌ کند. شیرین بیان ممکن است سرعت تجزیه این داروها را کاهش دهد. در نتیجه، مصرف شیرین بیان همراه با برخی از این داروها می تواند اثرات و عوارض جانبی آنها را افزایش دهد.

چنانچه چنین دارویی مصرف می کنید، پیش از مصرف شیرین بیان، با پزشکتان مشورت کنید.

برخی از این داروها عبارتند از:

  • سوبستراهای CYP2B6: کتامین (کتالار)، فنوباربیتال، اورفنادرین (نورفلکس)، سکوباربیتال (سکونال)، دگزامتازون (دکادرون).
  • سوبستراهای CYP2C9: سلکوکسیب (سلبرکس)، دیکلوفناک (وُلتارِن)، فلوواستاتین (لِسکول)، گلی‌پیزید (گلوکوترول)، ایبوپروفن (اَدویل، موترین)، ایربسارتان (آواپرو)، لوزارتان (کوزار)، فِنی‌توئین (دیلانتین)، پیروکسیکام (فِلدن)، تاموکسیفن (نولوادِکس)، تولبوتامید (تولیناز)، تُرسِماید (دِمادِکس) و وارفارین (کومادین).
  • سوبستراهای CYP3A4: لوواستاتین (مواکور)، کیتوکونازول (نیزورال)، ایتراکونازول (اسپورانوکس)، فکسوفنادین (آلگرا) و تریازولام (هالسیون).

به نظر می رسد مقدار زیاد شیرین بیان فشار خون را بالا می برد. با افزایش فشار خون، اثربخشی داروهای فشار خون بالا کاهش پیدا می کند.

برخی از داروهای فشار خون بالا عبارتند از: کاپتوپریل (کاپوتن)، اِنالاپریل (وازوتِک)، لوزارتان (کوزار)، والسارتان یا والزارتان (دیووان)، دیلتیازم (کاردیزِم)، آملودیپین (نورواسک)، هیدروکلروتیازید (هیدرو دیوریل) و فوروزماید (لاسیکس). (29)

افراد مبتلا به دیابت وابسته به انسولین، مستعد ابتلا به هیپوکالمی و احتباس سدیم نیز هستند. به همین دلیل، به نظر می رسد در صورت تزریق انسولین، مصرف شیرین بیان با دیابت سازگار نیست. (2)

مصرف همزمان «قرص های ضدبارداری خوراکیِ بر پایه‌ استروژن» و «شیرین بیان» می تواند عوارض جانبی مینرالوکورتیکوئیدی شیرین بیان را افزایش دهد. (34)

از داروهای «مهارکننده‌ مونوآمین اکسیداز(MAOI) » برای درمان افسردگی استفاده می کنند. (35) شیرین بیان هم ممکن است فعالیت مشابهی داشته باشد و مصرف همزمان آن با مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز شناخته شده، منع مصرف داشته باشد. (36)

اگر از داروهایی استفاده می کنید که پتاسیم را دفع می کنند، باید از خوردن شیرین بیان یا مصرف مکمل های حاوی عصاره شیرین بیان خودداری کنید: (37)

  • دیگوکسین (لانوکسین): مقدار زیاد شیرین بیان می تواند سطح پتاسیم را در بدن کاهش دهد. پتاسیم پایین عوارض جانبی دیگوکسین (لانوکسین) را افزایش می دهد.
  • اتاکرینیک اسید (Edecrin): هم شیرین بیان و هم اتاکرینیک اسید (Edecrin) می توانند باعث دفع پتاسیم از بدن شوند. به همین دلیل، مصرف آنها با یکدیگر ممکن است باعث شود سطح پتاسیم به میزان بسیار زیادی پایین آید.
  • فوروزماید (لاسیکس): شیرین بیان و فوروزماید (لاسیکس) هر دو می توانند باعث دفع پتاسیم از بدن شوند. پس، مصرف همزمان آنها ممکن است باعث شود که سطح پتاسیم در بدن بسیار پایین آید.
  • داروهای ضدالتهاب (کورتیکواستروئیدها): هم شیرین بیان و هم برخی از داروهای ضدالتهاب می توانند سطح پتاسیم بدن را کاهش دهند. پس، مصرف همزمان آنها ممکن است منجر به افت بسیار زیاد پتاسیم شود.

همچنین، مصرف همزمان شیرین بیان با کورتیکواستروئیدها، به دلیل طولانی کردن نیمه عمر هورمون کورتیزول، اثر این داروها را تقویت می کند. (27)

برخی از داروهای ضدالتهاب عبارتند از: دگزامتازون (دکادرون)، هیدروکورتیزون (کورتف)، متیل پردنیزولون (مدرول)، پردنیزون (دلتازون). (29)

هم شیرین بیان و هم داروهای ادرارآور می توانند پتاسیم بدن را کاهش دهند. مصرف همزمان آنها ممکن است سطح پتاسیم بدن را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد.

برخی از این قرص ها که سطح پتاسیم را به شدت کاهش می دهند عبارتند از: کلروتیازید (دیوریل)، کلرتالیدون (تالیتون)، فورزماید (لاسیکس)، هیدروکلروتیازید (HCTZ، هیدرو دیوریل، میکروزاید). (29)

مصرف ملیّن ها منجر به از دست دادن پتاسیم می شود. به همین دلیل، شیرین بیان را نباید با ملیّن های محرک استفاده کرد. (2)

هیپوکالمی (کاهش سطح پتاسیم خون) مرتبط با مصرف طولانی مدت شیرین بیان، ممکن است سمیت ديژيتال را تقویت کند. (27)

دیژیتال داروی حاصل از برگ های خشک شده گل انگشتانه (با نام علمی Digitalis purpurea) است و به گروهی از داروها به نام گلیکوزیدهای قلبی تعلق دارد؛ برای تقویت انقباضات عضله قلب، از آن استفاده می کنند. (38)

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • مصریان، یونانیان و رومیان باستان درمان سرفه، سرماخوردگی و لرز را از خواص شیرین بیان می دانستند.
  • استفاده از شیرین بیان برای زخم های معده و روده، حداقل به دوران پزشک یونانی، دیوسکوریدس، در قرن اول میلادی برمی گردد.
  • چینی های دوران باستان از شیرین بیان برای قدرت و استقامت استفاده می کردند و اغلب، آن را به شکل دمنوش آماده می کردند.
  • در طب هندی، از شیرین بیان برای درمان آنفلوآنزا، بیماری های چشمی، ناراحتی های رحم، بیماری های مربوط به صفرا (2) (هضم بد غذا، درد معده، یبوست و نفخ بیش از حد (39))، بیماری کبد و آرتریت استفاده می کنند. (2)
  • در طب چینی، از شیرین بیان برای درمان آکنه و جوش، اختلالات عصبی مانند هیستری، تحریک پذیری، صرع و همچنین، کاهش سمیت یا تأثیر شدید سایر گیاهان استفاده می کنند. (2)

1Nassiri Asl, M., & Hosseinzadeh, H. (2008). Review of Pharmacological Effects of Glycyrrhiza sp. and its Bioactive Compounds. Phytotherapy Research, 22(6), 709–724. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7167813/

2Mamedov, N., & Egamberdieva, D. (2019). Phytochemical Constituents and Pharmacological Effects of Licorice: A Review. Plant and Human Health, 3, 1-21. Retrieved from https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-04408-4_1

3Batiha, G.E.S., Beshbishy, A.M., El-Mleeh, A., Abdel-Daim, M.M., & Devkota, H.P. (2020). Traditional Uses, Bioactive Chemical Constituents, and Pharmacological and Toxicological Activities of Glycyrrhiza glabra L. (Fabaceae). Biomolecules, 10(3), 352. Retrieved from https://www.mdpi.com/2218-273X/10/3/352/htm

4Omar, H.R., Komarova, I., El-Ghonemi, M., Fathy, A., Rashad, R., Abdelmalak, H.D., … Camporesi, E.M. (2012). Licorice abuse: time to send a warning message. Therapeutic Advances in Endocrinology and Metabolism, 3(4), 125–138. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3498851/

5Fuhrman, B., Volkova, N., Kaplan, M., Presser, D., Attias, J., Hayek, T., & Aviram, M. (2002). Antiatherosclerotic effects of licorice extract supplementation on hypercholesterolemic patients: increased resistance of LDL to atherogenic modifications, reduced plasma lipid levels, and decreased systolic blood pressure. Nutrition, 18(3), 268-273. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11882402/

6https://medical-dictionary.thefreedictionary.com/Atherogenesis

7Saleem, M.M.N.M., Mohammad, A.A.W., Al-Tameemi, J.A., & Sulaiman, G.M. (2011). Biological study of the effect of licorice roots extract on serum lipid profile, liver enzymes and kidney function tests in albino mice. African Journal of Biotechnology, 10(59), 12702-12706. Retrieved from https://academicjournals.org/journal/AJB/article-full-text-pdf/1461A1434031

8Murray, M.T. (2020). Glycyrrhiza glabra (Licorice). Textbook of Natural Medicine, 641–647.e3. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7348626/

9Armanini, D., De Palo, C.B., Mattarello, M.J., Spinella, P., Zaccaria, M., Ermolao, A., … Karbowiak, I. (2003). Effect of licorice on the reduction of body fat mass in healthy subjects. Journal of Endocrinological Investigation, 26(7), 646-650. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14594116/

10Namazi, N., Alizadeh, M., Mirtaheri, E., & Farajnia, S. (2017). The Effect of Dried Glycyrrhiza Glabra L. Extract on Obesity Management with Regard to PPAR-γ2 (Pro12Ala) Gene Polymorphism in Obese Subjects Following an Energy Restricted Diet. Advanced Pharmaceutical Bulletin, 7(2), 221–228. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5527236/

11Shouip. H.A. (2014). Diabetes mellitus. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/270283336_Diabetes_mellitus

12Yang, L., Jiang, Y., Zhang, Z., Hou, J., Tian, S., & Liu, y. (2020). The anti-diabetic activity of licorice, a widely used Chinese herb. Journal of Ethnopharmacology, 263, 113216. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378874120330981?dgcid=rss_sd_all

13Shahabinezhad, M., Rahmani, M.R., Khaksari Hadad, M., Sepehri, Gh., Mahmoodi, M., Karimghasemi, E. (2007). The Effect of Licorice Root Extract on Blood Sugar Level in Streptozotocin Induced Diabetic Rats. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 6(4), 237-244. Retrieved from https://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_id=390&sid=1&slc_lang=en

14Immunoglobulin E (Ige) Definition. Retrieved from https://www.aaaai.org/conditions-and-treatments/conditions-dictionary/immunoglobulin-e-(ige)#:~:text=Immunoglobulin%20E%20(IgE)%20are%20antibodies,chemicals%2C%20causing%20an%20allergic%20reaction.

15Puodziūniene, G., Janulis, V., Milasius, A., & Budnikas, V. (2005). Development of cough-relieving herbal teas. Medicina (Kaunas), 41(6), 500-505. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15998989/

16Kuang, Y., Li, B., Fan, J., Qiao, X., Ye, M. (2018). Antitussive and expectorant activities of licorice and its major compounds. Bioorganic & Medicinal Chemistry, 26(1), 278-284. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29224994/

17Ghorashia, M., Rezaeec, M.A., Rezaied, M.J., Mohammadi, M., Jalilib, A., & Rahmani, M.R. (2017). The attenuating effect of aqueous extract of licorice on bleomycin-induced pulmonary fibrosis in mice. Food and Agricultural Immunology, 28(1), 67–77. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09540105.2016.1203294

18Sadek, E.M., Tawfik, N.R., Hussein, A.K., & Abdelhakeem, M.A. (2019). Efficacy and safety of liquorice extract in asthmatic patients. Efficacy and safety of liquorice extract in asthmatic patients, 2(2019), 54-85. Retrieved from https://jabps.journals.ekb.eg/article_28312_f5e8912df06c48ca5dcf0f3c13d64841.pdf

19Malek Jafarian, M., & Ghazvini, K. (2007). In vitro Susceptibility of Helicobacter pylori to Licorice Extract. Iranian Journal of Pharmaceutical Research, 6(1), 69-72. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/26626203_In_vitro_Susceptibility_of_Helicobacter_pylori_to_Licorice_Extract

20Normal Testosterone and Estrogen Levels in Women. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/women/guide/normal-testosterone-and-estrogen-levels-in-women#1

21What causes high testosterone in women?. MEDICALNEWSTODAY. Retrieved from https://www.medicalnewstoday.com/articles/321292#symptoms

22Zamansoltani, F., Nassiri-Asl, M., Sarookhani, M.R., Jahani-Hashemi, H., & Zangivand, A.A. (2009). Antiandrogenic activities of Glycyrrhiza glabra in male rats. International Journal of Andrology, 32, 417–422. Retrieved from http://www.iacld.ir/DL/public/antiandrogenicactivitiesofglycyrrhizaglabrainmalerats.pdf

23Interferon. Sciencedirect. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/interferon

24Mattarello, M.J., Benedini, S., Fiore, C., Camozzi, V., Sartorato, P., Luisetto, G., & Armanini, D. (2006). Effect of licorice on PTH levels in healthy women. Steroids, 71(5), 403-408. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16513152/

25Luteal Phase Defect. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/infertility-and-reproduction/guide/luteal-phase-defect#:~:text=The%20luteal%20phase%20is%20one,prepare%20for%20a%20possible%20pregnancy.

26Lim, T. K. (2015). Glycyrrhiza glabra. Edible Medicinal and Non-Medicinal Plants, 354–457. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7122586/

27PDR for herbal medicines. (2000). 2nd ed. Montvale, NJ: Medical Economics Company

28Freeman, J. (2021, January 20). Licorice Root Side Effects: 7 Ways It May Harm Your Health. STYLECRAZE. Retrieved from https://www.stylecraze.com/articles/side-effects-of-licorice-root-extract/

29LICORICE. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-881/licorice#

30Abdel Maksoud, H.A., Abdel Magida, A.D., Mostafa, Y.M., G.Elharrif, M., I.Sorour, R., & Sorour, M.I. (2019). Ameliorative effect of liquorice extract versus silymarin in experimentally induced chronic hepatitis: A biochemical and genetical study. Clinical Nutrition Experimental, 23, 69-79. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352939318300642

31Sharma, V., Agrawal, R.C. (2013). Glycyrrhiza glabra- A Plant for The Future. Mintage journal of Pharmaceutical & Medical Sciences, 2(3), 15-20. Retrieved from https://www.doc-developpement-durable.org/file/Plantes-Medicinales-Aromatiques/FICHES_PLANTES/R%C3%A9glisse/Glycyrrhiza%20glabra_a%20plant%20for%20future.pdf

32Thrombin. ScienceDirect. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/thrombin

33Licorice. MICHIGAN MEDICINE. Retrieved from https://www.uofmhealth.org/health-library/d04424a1

34Review of Licorice (Glycyrrhiza glabra). Alternative Medicine Review, 10(3), 230-237. Retrieved from http://cms.herbalgram.org/herbclip/307/review44467.html

35What Are MAO Inhibitors?. healthline. Retrieved from https://www.healthline.com/health/depression/what-are-mao-inhibitors

36Coxeter, P., Duke, C.C., Roufogalis, B., & Mclachlan, A. (2003). Liquorice-drug Interactions. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/257408574_Liquorice-drug_Interactions

37(2019). Liquorice – All sorts of side effects and interactions. 40(4), 87. Retrieved from https://www.medsafe.govt.nz/profs/PUArticles/December2019/Liquorice-side-effects-interactions.htm#:~:text=Liquorice%20extract%20has%20mineralocorticoid%2Dlike,taking%20supplements%20containing%20liquorice%20extract.

38Digitalis. Retrieved from https://www.britannica.com/science/digitalis

39Shiel Jr., W.C. Medical Definition of Biliousness. MedicineNet. Retrieved from https://www.medicinenet.com/biliousness/definition.htm

منابع

1Nassiri Asl, M., & Hosseinzadeh, H. (2008). Review of Pharmacological Effects of Glycyrrhiza sp. and its Bioactive Compounds. Phytotherapy Research, 22(6), 709–724. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7167813/

2Mamedov, N., & Egamberdieva, D. (2019). Phytochemical Constituents and Pharmacological Effects of Licorice: A Review. Plant and Human Health, 3, 1-21. Retrieved from https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-04408-4_1

3Batiha, G.E.S., Beshbishy, A.M., El-Mleeh, A., Abdel-Daim, M.M., & Devkota, H.P. (2020). Traditional Uses, Bioactive Chemical Constituents, and Pharmacological and Toxicological Activities of Glycyrrhiza glabra L. (Fabaceae). Biomolecules, 10(3), 352. Retrieved from https://www.mdpi.com/2218-273X/10/3/352/htm

4Omar, H.R., Komarova, I., El-Ghonemi, M., Fathy, A., Rashad, R., Abdelmalak, H.D., … Camporesi, E.M. (2012). Licorice abuse: time to send a warning message. Therapeutic Advances in Endocrinology and Metabolism, 3(4), 125–138. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3498851/

5Fuhrman, B., Volkova, N., Kaplan, M., Presser, D., Attias, J., Hayek, T., & Aviram, M. (2002). Antiatherosclerotic effects of licorice extract supplementation on hypercholesterolemic patients: increased resistance of LDL to atherogenic modifications, reduced plasma lipid levels, and decreased systolic blood pressure. Nutrition, 18(3), 268-273. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11882402/

6https://medical-dictionary.thefreedictionary.com/Atherogenesis

7Saleem, M.M.N.M., Mohammad, A.A.W., Al-Tameemi, J.A., & Sulaiman, G.M. (2011). Biological study of the effect of licorice roots extract on serum lipid profile, liver enzymes and kidney function tests in albino mice. African Journal of Biotechnology, 10(59), 12702-12706. Retrieved from https://academicjournals.org/journal/AJB/article-full-text-pdf/1461A1434031

8Murray, M.T. (2020). Glycyrrhiza glabra (Licorice). Textbook of Natural Medicine, 641–647.e3. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7348626/

9Armanini, D., De Palo, C.B., Mattarello, M.J., Spinella, P., Zaccaria, M., Ermolao, A., … Karbowiak, I. (2003). Effect of licorice on the reduction of body fat mass in healthy subjects. Journal of Endocrinological Investigation, 26(7), 646-650. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14594116/

10Namazi, N., Alizadeh, M., Mirtaheri, E., & Farajnia, S. (2017). The Effect of Dried Glycyrrhiza Glabra L. Extract on Obesity Management with Regard to PPAR-γ2 (Pro12Ala) Gene Polymorphism in Obese Subjects Following an Energy Restricted Diet. Advanced Pharmaceutical Bulletin, 7(2), 221–228. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5527236/

11Shouip. H.A. (2014). Diabetes mellitus. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/270283336_Diabetes_mellitus

12Yang, L., Jiang, Y., Zhang, Z., Hou, J., Tian, S., & Liu, y. (2020). The anti-diabetic activity of licorice, a widely used Chinese herb. Journal of Ethnopharmacology, 263, 113216. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378874120330981?dgcid=rss_sd_all

13Shahabinezhad, M., Rahmani, M.R., Khaksari Hadad, M., Sepehri, Gh., Mahmoodi, M., Karimghasemi, E. (2007). The Effect of Licorice Root Extract on Blood Sugar Level in Streptozotocin Induced Diabetic Rats. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 6(4), 237-244. Retrieved from https://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_id=390&sid=1&slc_lang=en

14Immunoglobulin E (Ige) Definition. Retrieved from https://www.aaaai.org/conditions-and-treatments/conditions-dictionary/immunoglobulin-e-(ige)#:~:text=Immunoglobulin%20E%20(IgE)%20are%20antibodies,chemicals%2C%20causing%20an%20allergic%20reaction.

15Puodziūniene, G., Janulis, V., Milasius, A., & Budnikas, V. (2005). Development of cough-relieving herbal teas. Medicina (Kaunas), 41(6), 500-505. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15998989/

16Kuang, Y., Li, B., Fan, J., Qiao, X., Ye, M. (2018). Antitussive and expectorant activities of licorice and its major compounds. Bioorganic & Medicinal Chemistry, 26(1), 278-284. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29224994/

17Ghorashia, M., Rezaeec, M.A., Rezaied, M.J., Mohammadi, M., Jalilib, A., & Rahmani, M.R. (2017). The attenuating effect of aqueous extract of licorice on bleomycin-induced pulmonary fibrosis in mice. Food and Agricultural Immunology, 28(1), 67–77. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09540105.2016.1203294

18Sadek, E.M., Tawfik, N.R., Hussein, A.K., & Abdelhakeem, M.A. (2019). Efficacy and safety of liquorice extract in asthmatic patients. Efficacy and safety of liquorice extract in asthmatic patients, 2(2019), 54-85. Retrieved from https://jabps.journals.ekb.eg/article_28312_f5e8912df06c48ca5dcf0f3c13d64841.pdf

19Malek Jafarian, M., & Ghazvini, K. (2007). In vitro Susceptibility of Helicobacter pylori to Licorice Extract. Iranian Journal of Pharmaceutical Research, 6(1), 69-72. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/26626203_In_vitro_Susceptibility_of_Helicobacter_pylori_to_Licorice_Extract

20Normal Testosterone and Estrogen Levels in Women. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/women/guide/normal-testosterone-and-estrogen-levels-in-women#1

21What causes high testosterone in women?. MEDICALNEWSTODAY. Retrieved from https://www.medicalnewstoday.com/articles/321292#symptoms

22Zamansoltani, F., Nassiri-Asl, M., Sarookhani, M.R., Jahani-Hashemi, H., & Zangivand, A.A. (2009). Antiandrogenic activities of Glycyrrhiza glabra in male rats. International Journal of Andrology, 32, 417–422. Retrieved from http://www.iacld.ir/DL/public/antiandrogenicactivitiesofglycyrrhizaglabrainmalerats.pdf

23Interferon. Sciencedirect. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/interferon

24Mattarello, M.J., Benedini, S., Fiore, C., Camozzi, V., Sartorato, P., Luisetto, G., & Armanini, D. (2006). Effect of licorice on PTH levels in healthy women. Steroids, 71(5), 403-408. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16513152/

25Luteal Phase Defect. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/infertility-and-reproduction/guide/luteal-phase-defect#:~:text=The%20luteal%20phase%20is%20one,prepare%20for%20a%20possible%20pregnancy.

26Lim, T. K. (2015). Glycyrrhiza glabra. Edible Medicinal and Non-Medicinal Plants, 354–457. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7122586/

27PDR for herbal medicines. (2000). 2nd ed. Montvale, NJ: Medical Economics Company

28Freeman, J. (2021, January 20). Licorice Root Side Effects: 7 Ways It May Harm Your Health. STYLECRAZE. Retrieved from https://www.stylecraze.com/articles/side-effects-of-licorice-root-extract/

29LICORICE. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-881/licorice#

30Abdel Maksoud, H.A., Abdel Magida, A.D., Mostafa, Y.M., G.Elharrif, M., I.Sorour, R., & Sorour, M.I. (2019). Ameliorative effect of liquorice extract versus silymarin in experimentally induced chronic hepatitis: A biochemical and genetical study. Clinical Nutrition Experimental, 23, 69-79. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352939318300642

31Sharma, V., Agrawal, R.C. (2013). Glycyrrhiza glabra- A Plant for The Future. Mintage journal of Pharmaceutical & Medical Sciences, 2(3), 15-20. Retrieved from https://www.doc-developpement-durable.org/file/Plantes-Medicinales-Aromatiques/FICHES_PLANTES/R%C3%A9glisse/Glycyrrhiza%20glabra_a%20plant%20for%20future.pdf

32Thrombin. ScienceDirect. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/thrombin

33Licorice. MICHIGAN MEDICINE. Retrieved from https://www.uofmhealth.org/health-library/d04424a1

34Review of Licorice (Glycyrrhiza glabra). Alternative Medicine Review, 10(3), 230-237. Retrieved from http://cms.herbalgram.org/herbclip/307/review44467.html

35What Are MAO Inhibitors?. healthline. Retrieved from https://www.healthline.com/health/depression/what-are-mao-inhibitors

36Coxeter, P., Duke, C.C., Roufogalis, B., & Mclachlan, A. (2003). Liquorice-drug Interactions. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/257408574_Liquorice-drug_Interactions

37(2019). Liquorice – All sorts of side effects and interactions. 40(4), 87. Retrieved from https://www.medsafe.govt.nz/profs/PUArticles/December2019/Liquorice-side-effects-interactions.htm#:~:text=Liquorice%20extract%20has%20mineralocorticoid%2Dlike,taking%20supplements%20containing%20liquorice%20extract.

38Digitalis. Retrieved from https://www.britannica.com/science/digitalis

39Shiel Jr., W.C. Medical Definition of Biliousness. MedicineNet. Retrieved from https://www.medicinenet.com/biliousness/definition.htm